رویا پردازی و خیال بافی در کودکان

شنبه 14 اسفند 1395
14:11
نیلوفر شهابی

بعضی از روانشناسان و خانواده ها معتقداند که رویا پردازی در کودکان باعث میشود که در مسیر درست زندگی نیفتند و برخی دیگر معتقداند که رویا پردازی در کودکان باعث ایجاد خلق ایده های جدید در ذهن کودک میشود و خلاقیت فرد افزایش میابد.


یک روانشناس انگلیسی با نطر دوم بیشتر موافق است و میگوید هرچقدر میزان رویا پردازی در کودک بیشتر باشد خلاقیت در انها بیشتر نمایان میشود و معمولا در تکنیک های افزایش خلاقیت به خیال پردازی پرداخته می شود و ازکودک خواسته می شود تمام رویاها و اهدافش را بیان کند حتی اگر آنها رویاها بسیار بی معنی یا خنده دار باشد.


خیال پردازی به شرطی باعث افزایش خلاقیت می شود که مثبت و جهت دار باشد و رویاها در جهت به وجود آمدن یک خلاقیت مثبت شکل بگیرد.


کودک باید در زمینه های اجتماعی، عاطفی، تحصیلی و جسمی رشد مناسبی داشته باشد و اگر در یکی از این زمینه ها با مشکل رو به رو شود و احساس کمبود کند به دلیل این ضعف خیال پردازی می کند. این خیال پردازی ها ممکن است در زندگی کودک مشکل ساز باشد، البته والدین از خیال پردازی کودک می توانند به نقاط ضعف او پی ببرند و اگر خیال پردازی او به دلیل کمبودهای عاطفی است برای جبران آن برنامه ریزی کنند.


جلوگیری از خجالتی بودن کودک


ممکن است کودک شما در حین سلام و احوالپرسی با دیگران پشت پدر یا مادر پنهان شوند و جواب احوالپرسی اطرافیان را نمیدهد، این مشکل در اکثر کودکان اتفاق می افتد، جلوگیری ا این رفتار با تشویق و حمایت والدین و اطرافیان قابل حل است، این را به یاد داشته باشید که کودکان در اینگونه مشکلات فقط به حمایت نیاز دارند.


علل خجالتی بودن کودکان:


1-به خاطر ترس از شکست


خیلی از والدین انتظارات بیش از حد از فرزند خود دارند و فکر میکنند که باید هر چیزی را زود تر یاد بگیرند، ولی کودکان نمیتوانند این انتظارات را به درستی انجام دهند و احساس بدی به آنها دست میدهد و در نهایت تبدیل به شکست میشود و کودک به سوی شرمساری میرود و ناراحت میشود.


2-تقلید کودکان از والدین


کودکان والدین خود را الگو قرار میدهند ، اگر پدر یا مادر خجالتی باشد کودک به سرعت رفتار آنها را یاد میگیرد، به طور مثال : فرض کنید در یک مهمانی مادر در کنار کودک مینشیند و ساکت است، کوذک هم با الگو برداری از مادر این کار را یاد میگیرد و خجالتی میشود.


روش های مقابله با خجالتی بودن کودک


باید به کودکانتان یاد بدهید که از دیگران سوال بپرسند و به جواب آنها گوش دهند، به او توضیح دهید که میتواند در هنگام عصبانی بودن کودک میتواند با بقیه حرف بزند تا آرام شود و یا در مهمانی ها به او پذیرایی کردن را یاد بدهید، این کارها باعث از بین رفتن خجالت در کودکان میشود.


باید از احساسات کودک تان باخبر شوید و بدانید که او می تواند بر ترس خود غالب شود. مثلا به او بگویید: بعضی مواقع طول می کشد که در یک موقعیت جدید بتوانی با دیگران ارتباط برقرار کنی، یادت هست در تولد سارا چطور در تمام بازی ها دست مرا گرفته بودی؟ اما آخر جشن تولد با همه بچه ها گرم گرفتی و از بازی با آنها لذت بردی.

عمده فروش اسباب بازی


[ بازدید : 93 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rsis است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]