شیردهی به نوزاد

پنجشنبه 30 دی 1395
12:05
نیلوفر شهابی

شیردهی

شیرمادربهترین غذا برای فرزند است.شیرمادرمغذی،مناسب وارزان است.شیرمادرمی تواند در برابر عفونت ها از نوزاد حفاظت کند واز بیماری هایی مانند آسم و دیابت پیشگیری می کند.از طرفی شیردادن از مادران در برابر سرطان پستان و تخمدان حفاظت کند.همچنین باعث کاهش وزن مادرپس از زایمان می شود.

هرچند شیردادن امری طبیعی است اما شروع ان تقریبا برای تمام مادران دشوار به نظر میرسد.انچه در پی می اید گام هایی است که می تواند به شیر دهی موفق بیانجامد.

1- پیش از زایمان در مورد شیر دادن بیاموزید.گروهای حمایت از مادران شیرده را بیابید،در کلاس های پیش از زایمان شرکت کنید،کتاب بخوانید وفیلم های اموزشی ببینید.

2- پس از زایمان، بخواهید که نوزاد را هر چه زودتر روی شکم شما قرار دهند.مطالعات نشان داده اند که ساعت های اولیه پس از تولد،نوزادان به طور غریزی به سمت سینه مادر حرکت مد کنند و ان را به دهان می گیرند.

3- تغذیه با شیر خود را پس از زایمان در اولین فرصت(درساعت اول بعد از زایمان)اغاز نمایید.بعد از زایمان نوزاد حدود 40-30 دقیقه بیدار است و سپس برای استراحت می خوابد.

4- کمک و حمایت همسر،خانواده،پرستاران،متخصص و دوستان علاقه مند را بپذیرید.

شیر مادرچگونه تغییر می کند ؟

1- از تولد تا روز سوم پس ازآن،شیر تولیدی مایعی غلیظ و زردرنگ است.این مایع«اغوز» نامیده می شود و میزان زیادی ویتامین و پروتئین برای حفاظت از نوزاد شما در برابر عفونت دارد.

2- از روز3 تا روز 10،شیر اولیه تولید می شود.این شیر اب بیشتری دارد.

3- از روز 10 به بعد،شیر کامل تولید می شود.این شیراز این نظر منحصر به فرد است که ترکیب ان در طول روزتغییر می کند به گونه ای محتوای چربی در طول یک نوبت تغذیه افزایش می یابد یعنی اکثر چربی در انتهای وعده شیر خوردن نوزاد به وی می رسد تا در پایان یک نوبت شیردهی سیر شود ومدتی بخوابد.

4- از تغذیه توأم شیر مادر و شیر مصنوعی در هفته های اول باید ممانعت نمود مگر انکه پزشک به شما توصیه نماید.

5- در صورت محروم بودن نوزاد از شیر مادر،شیر مصنوعی مغذی است هرچند مزایای شیر مادر را ندارد.

6- بنا به توصیه پزشک در برخی موارد نادرقطع دایمی یا گذرای شیر مادر لازم است.

روش صحیح شیر دادن به کودک

پستان گرفتن مناسب،شیر خوردن را برای شیرخوار اسان تر و مشکلات کمتری برای مادر ایجاد می کند.

1- شیرخوار را محکم در اغوش بگیرید به طوری که دهان شیرخوار روبروی پستان قرار بگیرد.با یک دست تکیه گاهی برای سر شیرخوار ایجاد کنید و در همان حال پایین تنه شیرخوار را به سینه خود نزدیک کنید.

2- صبر کنید تا شیرخواردهانش را خوب باز کند.سپس او را به سمت پستان تان بکشید به طوری که اول چانه اش با پستان تماس پیدا کند.نوک پستان را وارد دهن شیرخوار نکنید.لب های شیرخوار باید دور هاله پستان بچسبد.

3- نوک پستان باید مقابل کام بالای شیرخوار قرار داشته باشد.هنگامی که شیرخوار انرا می مکد نباید دردی وجود داشته باشد.

4- هنگام شیر دهی چانه شیرخوارباید کاملا زیر پستانو بینی شیرخوار بسیار نزدیک به پوست پستان باشد اما نوک بینی شیرخوار در پستان فرونرود تا بتواند به راحتی تنفس کند.

5- اگر شیرخوار به خوبی پستان را گرفته باشد،با کشیدن ملایم سر به عقب پستان را رها نمی کند.نوک پستان نباید هیچ دردی داشته باشد.

6- اکثر مادران وضعیتی را که خودنشسته اند وشیرخوار را در اغوش گرفته اند اسان ترین وضعیت شیردهی می دانند.شیردهی در سایر وضعیت ها مثل درازکش ونیمه نشسته را تنها زمانی که شیر دهی مناسب و با ثبات شد،امتحان کنید.

7- میتوانید یک بالش روی ران خود بگذارید تا به عنوان تکیه گاه دست تان برای نگهداشتن شیرخواروقتی شیرخواربزرگتروسنگین ترمی شود ازان استفاده کنید.این بالش به خصوص اگر زایمان با روش سزارین انجام شده باشد،بسیار موثراست.

8- اگر شیرخوار به درستی پستان را نگرفته باشد،اورا جدا ودوباره امتحان کنید.اگراجازه دهید شیرخواری که به خوبی پستان را نگرفته است به شیر خوردنش ادامه دهد،نتیجه ان تغذیه ناکافی و ایجاد درد برای شما خواهد بود.

9- اگر احساس درد می کنید،شیرخوار را جدا و دوباره شروع کنید.اجازه ندهید کودک با مکیدن فقط نوک سینه شیربخورد.

10- هنگام شیر دادن به شیرخوار،نگران امور دیگر نباشید.

11- اسوده باشید،نوشیدنی گرم بنوشید.اجازه دهید دیکران به شما کمک کنند.

نشانه های پستان گرفتن صحیح و درست شیر خوردن نوزاد

هنگامی که شیرخوار پستان را بگیرد،شروع به مکیدن میکند.این عمل شامل توالی خاصی از حرکات است:

1- شیرخوار دهان را بازترمی کند.چانه در تماس با پستان و لب پائینی به سمت بیرون برگشته است.

2- شیرخوار مکث می کند.مکیدن های ارام و عمیق همراه باوقفه های کوتاه مدت دارد تا شیر به دهان جریان یابد.

3- شیرخوار دهان را می بندد.

4- مادر هیچ گونه دردی در پستان احساس نمی کند.

5- نوزاد وقتی احساس سیری می کند،خودش پستان را رها می کند.

جهت مشاهده ی بخش ماشین کنترلی بر روی کلمه کلیک نمایید.


[ بازدید : 91 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rsis است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]