چگونه کودکان زبان دوم را یاد می گیرند

شنبه 26 فروردين 1396
10:44
نیلوفر شهابی

در 1970، پرستار اوائل دوران کودکی من به مادر آمریکایی مکزیکی مهاجرم توصیه کرد که اسپانیایی صحبت کردن در خانه را با من متوقف کند. آنها نگران بودند، زیرا به عنوان یک کودک 2 ساله، من از لحاظ کلامی همانند همسالان نبودم. این نگرانی باعث شد مادر من فورا صحبت کردن به زبان اسپانیایی را با من متوقف کند.

من در این تجربه تنها نبودم. (؛ Tabors ، 2008 اسپینوزا، 2008) در آن زمان، این یک فرض رایج بود که قرار گرفتن در معرض بیش از یک زبان کودکان را گیج می کند و می تواند به تأخیر رشد منجر شود. تحقیقات در زمینه توسعه زبان دوگانه از سال 1970 بطور قابل توجهی رشد کرده است. اطلاعات مربوط به فرایند زبان دوگانه و مزایای متعدد برای کودکان خردسال در حال حاضر بیشتر در دسترس هستند. تجربه من و تجربه بسیاری از بچه های مهاجر دیگر اهمیت به روز ساختن پدر و مادر را برجسته می کند، تحقیقات با کیفیت بالا به طوری که آنها می توانند بهترین تصمیم را برای فرزندان خود بگیرند.

چگونه کودکان زبان دوم را یاد می گیرند؟

به طور کلی، دو روش وجود دارد که در آن کودکان ممکن است زبان دوم را یاد بگیرند: به طور همزمان یا پیوسته.

آموزش همزمان زبان دوم

یادگیرنده های همزمان شامل کودکان زیر سن 3 می باشد که در معرض دو زبان در یک زمان هستند. این کودکان ممکن است کسانی باشند که در معرض یک زبان توسط پدر و مادر در خانه و یک زبان دیگر توسط ارائه دهندگان در برنامه دوران کودکی باشند. یادگیرنده های همزمان هم کودکان خردسالی هستند که پدر و مادر هر کدام به زبان جداگانه با آنها را در خانه صحبت می کنند (به عنوان مثال، مادر اسپانیایی با فرزند صحبت می کند و پدر چینی با کودک صحبت می کند).

قبل از 6 ماهگی، زبان آموزان به طور همزمان هر دو زبان را با نرخ مشابه یاد می گیرند و یک زبان بیش از دیگری ترجیح نمی دهند. دلیل این است که آنها سیستم های زبان را مجزا اما به همان اندازه قوی در مغز خود برای هر زبانی که بشنود می سازند. این سیستم جداگانه اجازه می دهد کودکان بیش از یک زبان بدون گیج شدن را یاد گیرند. در واقع، مسیرهایی که نوزادان در مغز خود برای هر زبانی که می شنوند شکل می دهند شبیه به مسیری است که توسط کودکانی که تنها در معرض زبان انگلیسی هستند شکل می گیرد.

در 6 ماه، کودکان شروع به فهمیدن تفاوت بین زبان ها کنند و ممکن است شروع به ترجیح زبانی که بیشتر می شنوند کنند. این به این معنی است که پدر و مادر باید مراقب باشند که به مقدار مشابه ای کودک را در معرض هر دو زبان قرار دهند. در غیر این صورت، کودکان ممکن است شروع به رها کردن واژگان زبانی که آنها کمتر در معرضش هستند کنند.

مزایای شناختی رشد زبان همزمان

مزایای شناختی بسیاری برای کودکانی که به طور همزمان در معرض بیش از یک زبان قرار دارند وجود دارد. به عنوان مثال، آنها فعالیت عصبی بیشتر و بافت متراکم تر در نواحی از مغز مربوط به حافظه، توجه، و زبان از زبان آموزان تک زبانه دارند. این شاخص ها با نتایج مثبت شناختی بلند مدت برای کودکان در ارتباط است.

آموزندگان پیوسته ی زبان دوم

یادگیرندگان پیوسته شامل کودکانی که با یک زبان آشنا شده اند، اما پس از آن نیاز به یادگیری زبان دوم پیدا کرده اند می شود. برای مثال زمانی که یک کودک غیر انگلیسی زبان وارد کلاس درس انگلیسی می شود.

بر خلاف یادگیری زبان به طور همزمان، یادگیری پیوسته ی زبان می تواند در هر سنی رخ دهد و می تواند توسط عواملی مانند خلق و خو و یا انگیزه کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

چهار مرحله از آموزش زبان دوم بطور پیوسته

مرحله اول: استفاده زبان خانگی

برای چند روز اول، کودکان ممکن است در استفاده از زبان اول یا مادری خود حتی اگر دیگران آنها را درک نمی کنند پافشاری کنند.

مرحله دوم: دوره سکوت

پس از آنکه بچه ها متوجه می شوند زبان اول آنها کار نمی کند، آنها وارد یک دوره سکوت که در آن به سختی صحبت می کنند و به شدت بطورغیر کلامی برای برقراری ارتباط با دیگران وارد می شوند. هر چه کودکان کوچکتر باشند، دوره سکوت ممکن است بیشتر به طول انجامد.

مرحله سوم: گفتار تلگرافی و فرمولی

کودکان شروع به صحبت کردن در زبان جدید و یا دوم می کنند. در این مرحله، آنها تنها حرف های کوچک می زنند و یا کلمات دیگران را تکرار می کنند.

مرحله چهارم: زبان سازنده

کودکان در حال حاضر آمادگی برای بیان افکار خود و ساخت جملات خود را دارند. در آغاز، این جملات ممکن است بسیار ابتدایی و یا از لحاظ دستوری نادرست باشند؛ با این حال، در طول زمان بهبود خواهد یافت.Related image

پدر و مادر زبان آموزان باید هوشیار باشند اگر فرزندانشان هر یک از رفتارهای بالا (به عنوان مثال، دوره سکوت) را نشان نمی دهد. این رفتارها برای کودکان که در حال یادگیری زبان دوم هستند رایج است. همچنین، تحقیقات نشان داده است که کودکانی که شروع به یادگیری زبان دوم قبل از سن 6 یا 7 سالگی می کنند بیشتر قادر به صحبت کردن با زبان جدید مانند زبان مادری هستند نسبت به کودکانی که پس از سنین 6 یا 7 سالگی شروع کردند.

مزایای متعدد آموزش بیش از یک زبان

تحقیقات به شدت از مزایای دو زبانه بودن در سواد، رشد اجتماعی و شناختی پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، کودکان دو زبانه عملکرد بهتری نسبت به کودکان تک زبانه، در مورد توانایی تحلیلی، تشکیل مفهوم، انعطاف پذیری شناختی و مهارت های فرازبانی دارند.

چگونه پدر و مادر می توانند از رشد دو زبان پشتیبانی کنند؟

. اطمینان حاصل شود که محیط های که در آن شما به کودکان زبان معرفی کرده اید در حال پرورش است- آیا آن یک مدرسه، برنامه اوایل دوران کودکی، و یا خانه است.

. یک برنامه آموزشی انتخاب کنید که پذیرا و حامی یادگیری زبان دوم باشد .

. اگر کودک شما در حال یادگیری زبان دوم بطور پیوسته است، برنامه ای انتحاب کنید که اجازه می دهد کودکان به ادامه یادگیری مفاهیم علمی در زبان مادری خود بپردازند بطوریکه آنها به تدریج زبان دوم یا زبان جدید را یاد بگیرند.

. داوطلب زمان و یا مهارت های خود در کلاس درس فرزندتان شوید. این اجازه می دهد زبان آموزان فرصت برای برقراری ارتباط در زبان خانه خود را در طول روز داشته باشند.

. واژگان و یا ریتم های مهد کودک در زبان مادری خود را به کلاس و یا معلم آموزش دهید که فرصت هایی را برای تمرین زبان دوم به همه کودکان گسترش می دهد.

. برای این احتمال که کودکان به بی علاقگی در زبان مادری خود اظهار خواهند کرد آماده باشید. از علاقه ی کودکان خود در حفظ زبان مادری خود با صحبت کردن با آنها در مورد اهمیت رشد زبان دوگانه پشتیبانی کنید.

. فعالیت های سرگرم کننده خانواده محور بسازید که که فرصت صحبت به زبان اصلی را می دهد، مانند خواندن کتاب، خواندن ترانه، و یا بازی با هم.

. کودکان را به فعالیت های که در آن تقاضا به صحبت در زبان خانگی بالاست بیاورید، مثل دور همی های خانوادگی.

پدر و مادر نقش مهمی در حمایت از توسعه زبان دوگانه فرزندان خود بازی می کند. این یک تصور غلط است که کودکان فقط فراگیران "طبیعی" هستند که بدون زحمت دانش زبان را ذخیره و حفظ می کنند. توسعه زبان دوم نیاز به تلاش آگاهانه، تقویت، و پشتیبانی از والدین، معلمان، و اعضای خانواده دارد.
فروشگاه اسباب بازیاسباب بازی فکری


[ بازدید : 85 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rsis است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]